Hoeveel reiskosten krijgen medewerkers?
Wanneer je met je eigen vervoer, carpoolt of met het openbaar vervoer reist kan je werkgever maximaal €0,19 per kilometer als vergoeding geven. Als je […]
Binnen een organisatie krijg je veel te maken met diverse contracten en documenten die ondertekend moeten worden. Echter, degene die moet ondertekenen, is vaak niet op dezelfde locatie. Daardoor kan het vaak enkele dagen duren voordat je een getekend document of contract terug ontvangt en daar zit je liever niet op te wachten. Heel efficiënt is deze workflow dus niet. Niet heel gek ook dat we steeds meer van de ‘natte’ handtekening verschuiven naar de elektronische en digitale handtekening.
Wanneer er een handtekening nodig is, maar deze niet met een pen op papier wordt gezet, spreken we van een elektronische handtekening. DocuSign definieert de elektronische handtekening als een verzamelnaam voor diverse methoden om documenten te ondertekenen. Net als bij een natte handtekening wordt er met een elektronische handtekening de intentie van de ondertekenaar vastgelegd en is de ondertekenaar gebonden aan de voorwaarden van het ondertekende document.
DocuSign is een Amerikaans bedrijf dat sinds 2003 oplossingen aanbiedt voor het digitaal ondertekenen, opslaan en beheren van documenten en contracten. Inmiddels is Docusign met haar 1 miljoen klanten en honderden miljoenen ondertekenaars een ware marktleider wat betreft e-signing. DocuSign biedt vier verschillende pakketten aan: Persoonlijk, Standaard, Zakelijk Pro en Geavanceerde oplossingen.
Adobe Acrobat Sign is een oplossing van Adobe Acrobat, dat op zijn beurt onderdeel is van Adobe. Adobe is een Amerikaanse multinational, gespecialiseerd in het aanbieden van creatieve-, marketing- en documentbeheeroplossingen. Met Adobe Acrobat kunt u documenten en afbeeldingen naar PDF converteren. Met Acrobat Sign kunt u eSignatures ondertekenen, verzamelen, volgen en beheren. Bovendien kan Acrobat Sign worden geïntegreerd met de meest uitgebreide reeks Microsoft-apps, Salesforce, Workday en nog veel meer. Adobe Sign biedt vijf verschillende pakketten aan: Acrobat Standaard, Acrobat Pro, Acrobat Standard voor teams, Acrobat Pro voor teams en Acrobat Sign Solutions.
Het eerste idee voor PandaDoc ontstond in 2011, maar werd later in 2014 opgericht. Inmiddels heeft het Amerikaanse softwarebedrijf twee hoofdkantoren: in Wit Rusland (Minsk) en in Florida (St. Petersburg). PandaDoc biedt een alles-in-één oplossing voor documentenautomatisering. Met de software van PandaDoc gaat het maken, goedkeuren, verzenden en het elektronisch ondertekenen van documenten een stuk efficiënter en sneller. En dit allemaal via een gebruiksvriendelijke interface en voor een redelijke prijs. PandaDoc biedt vier verschillende pakketten aan: Gratis eSign, Essentials, Business en Enterprise.
HelloSign is software voor elektronische handtekeningen die door startups gevormde grote ondernemingen het HelloSign-platform biedt om hun belangrijkste zakelijke transacties te automatiseren en te beheren. Het is de missie om werk te vereenvoudigen. HelloSign is oorspronkelijk gemaakt door HelloFax en begin 2019 overgenomen door Dropbox. HelloSign is beschikbaar in 22 talen. Het HelloSign-platform omvat producten zoals eSignature, digitale workflow en elektronische faxoplossingen. HelloSign biedt ook een mobiele app. Met de mobiele app kunt u snel handtekeningverzoeken verzenden, ondertekenen en de status ervan controleren. Dropbox sign heeft drie pakketten: Essentials, Standard en Premium.
Stiply is afkomstig van Nederlandse bodem en is in 2015 opgericht. De core business van Stiply is het ontwikkelen en uitbouwen van een oplossing voor digitaal ondertekenen. Om dit te realiseren op een zo veilig mogelijke manier is de applicatie van Stiply ontwikkeld met de Privacy-by-design and by-default standaard. Dit houdt in dat er zo min mogelijk persoonlijke (GDPR) data wordt opgeslagen en ook niet langer dan nodig is. Stiply heeft drie verschillende pakketten: Stiply Web – Professional, Stiply Web – Enterprise en Stiply Connect API.
Met elektronisch en digitaal ondertekenen, vallen de nadelen weg van onder meer het printen, faxen mailen, kopiëren, scannen en archiveren in papieren vorm. Tevens maakt digitaal ondertekenen het volledig digitalisering van bedrijfsprocessen mogelijk, wordt er veel tijd bespaart en zal de efficiency binnen een organisatie toenemen. Daarbij worden de operationele kosten verminderd en wordt de koolstofvoetafdruk verkleind. Reden genoeg om over te stappen op de digitale handtekening.
Een aantal van de functies van e-signature software zijn:
In beginsel kunnen we stellen dat de elektronische handtekening in veel gevallen rechtsgeldig en juridisch afdwingbaar is. Wil je hier zeker van zijn, dan kun je in Europa het beste gebruik maken van de gekwalificeerde elektronische handtekening. Deze heeft het hoogste betrouwbaarheidsniveau betreffend de authenticatie. In de Verenigde Staten geldt ook dat elektronische handtekeningen valide zijn, mits het voldoet aan de vier gestelde eisen van de UETA en de ESIGN Act.
Hoewel digitaal ondertekenen dus in veel gevallen rechtsgeldig is, is voorzichtigheid geboden bij het ondertekenen van belangrijke documenten (lees: testament, rechterlijke bevelen of andere officiële gerechtelijke documenten). Bij dit soort documenten raden we dan ook aan de wetten, of indien nodig, een jurist te raadplegen.